Thursday, March 25, 2010

Rawatan Bentan

Bila membelek web site ni terjumpa la pulak pasal bentan nih. Mama tak pernah kena bentan sepanjang bersalin 2 orang anak sebelum nih..tapi kali ni first time kena. Ish..takut juga mama itupun bukan sebab apa masa tuh baru 11 hari lepas bersalin, mama mengemas kain bajju dalam almari sebab nak pack bawa balik kg. Mak mama dah pesan tak payah buat tapi mama rasa boleh buat sebab just duduk bertimpuh dan lipat jer baju dalam almari tuh. Lepas selesai lipat kain, perut mama terasa lain macam tapi biar jelah. Tengah malam tuh dalam kul 2 pagi..badan menggelatar, mama pun x tahu kenapa, so just kejutkan papa minta selimutkan mama dan pakai sweater siap. Uish..takut mama masa tuh kot tumpah darah ke sebab kuat sgt gegaran badan tuh. Itulah first time dan hopefully last time mama kena. Besok pagi nya citer ngan mak, memang mama kena leter la ape lagik..hehehe..ini ada skit info..boleh share..

Bentan ni terjadi kalau waktu selepas bersalin kita terambil makanan sejuk atau terlanggar benda keras.

Selalunya badan akan rasa seram sejuk dan ada yg boleh pitam jika terlalu teruk.

Caranya :

Cepat-cepat sapu minyak panas( minyak untuk urut sewaktu dalam pantang )di seluruh badan. Pakai baju panas, bersetokin dan berselimut.

Jika ada pembantu, mintak mereka gosokkan sedikit kunyit hidup dengan kapur makan lalu di sapu pada kuku kaki dan tangan.

Minum air kopi panas untuk panaskan badan dari dalam. Bertungku juga elok jika anda boleh bangun atau ada seseorang yang boleh membantu ketika itu.

No comments:

Award dari Vogue2704

Award dari Vogue2704

Ingatan Bersama

Imam Ghazali berkata: ``Ilmu tanpa amal adalah gila dan pada masa yang sama, amalan tanpa ilmu merupakan suatu amalan yang tidak akan berlaku dan sia- sia.''

Ilmu semata-mata masih belum dapat menjauhkan diri kita daripada maksiat, kerana ilmu yang tidak diamalkan tidak akan mampu menolong manusia melarikan diri daripada melakukan maksiat selama-lamanya.